Underhållsstrateg

Stockholm
Ansök senast: 2026-01-11

Hej! Är du vår nya kollega? Rikshem söker en Underhållsstrateg som kommer att ha en nyckelroll i utvecklingen av det strategiska underhållsarbetet inom vårt fastighetsbestånd från Malmö till Luleå. Inom rollen kommer du att leda det strategiska underhållsarbetet och genom affärsmässighet, samordning och prioritering säkerställa att våra fastigheter utvecklas långsiktigt och hållbart.

Vi är en trygg arbetsgivare med engagerade, ansvarstagande kollegor i en hjälpsam kultur. Ta chansen att göra skillnad på ett fastighetsbolag som kombinerar affärsmässighet med samhällsengagemang

Om rollen

Som Underhållsstrateg har du det övergripande ansvaret att bistå förvaltningen i deras underhållsplanering. Rollen ansvarar för att sammanställa underhållsbehoven tillsammans med förvaltningen samt ta fram förslag till prioritering av behoven utifrån möjligt budgetutrymme och beslutad underhållsstrategi.

Som Underhållsstrateg tillhör du Projektutvecklingsavdelningen och ingår i en enhet som arbetar med renovering och utveckling av vårt fastighetsbestånd.

Resor förekommer i tjänsten. Som underhållsstrateg arbetar du nära förvaltningen på Rikshems samtliga förvaltningsorter. Det innebär en tät dialog med fastighetschefer, förvaltare och tekniska specialister m.fl.

En vanlig vecka på jobbet:

  • Ansvarar du för strategisk planering, samordning och prioritering av underhållsåtgärder.
  • Arbetar du nära de lokala förvaltningarna och bistår med sakkunskap och teknisk kompetens inför panering, budgetering och genomförande av underhållsåtgärder.
  • Bistår du förvaltare i deras arbete med registrering av underhållsåtgärder i digitalt underhållsplaneringsverktyg.
  • Arbetar du med utveckling av arbetssätt och digitala underhållsplaner.
  • Utifrån beslutad underhållsstrategi är du rådgivande vid val av åtgärd samt analyserar olika alternativ avseende kostnad, kvalitet, tid, energi, hållbarhet och förvaltningsbarhet. 

För att du ska lyckas i rollen tror vi att …

Du är drivande, initiativtagande, lösningsorienterad och har lätt för att skapa relationer och samarbeten med olika funktioner. Du har en förmåga att skapa engagemang, förståelse och ansvarstagande hos andra, samtidigt som du ser både detaljerna och de övergripande strategiska frågorna och förstår hur de påverkar resultatet. Därtill är du en mycket god kommunikatör och bra på att uttrycka dig i såväl tal som skrift.

När det kommer till erfarenhet och kunskaper letar vi efter dig som har:

  • Eftergymnasial utbildning med inriktning bygg, fastighet eller liknande
  • Flerårig arbetslivserfarenhet inom relevant område såsom underhållsstrateg/underhållsingenjör, förvaltare, underhållsprojektledare eller motsvarande
  • Mycket goda bygg- och fastighetstekniska kunskaper
  • En god förståelse och intresse för fastighetsekonomi och kalkylering
  • God systemvana och erfarenhet av digitala fastighetssystem
  • Goda kunskaper i svenska i tal och skrift
  • B-körkort och tillgång till egen bil

Ett plus är om du har:

  • Utbildning med inriktning fastighetsunderhåll eller fastighetsekonomi
  • Bred erfarenhet från flera och roller, t.ex. förvaltare, underhållsprojektledare, underhållsansvarig, underhållsingenjör, underhållsstrateg
  • Gedigen erfarenhet av arbete med underhållsplanering inom fastighetsbestånd
  • Gedigen erfarenhet av digitala underhållsplaneringsverktyg

Vi erbjuder dig

  • Ett härligt kontor centralt beläget i Stockholm
  • Trygga och fina förmåner som friskvårdsbidrag, arbetstidsförkortningsdagar, tjänstepension och cykelförmån
  • Utbildningar som utvecklar dig i din arbetsroll
  • Gemensamma frukostar och teamstärkande aktiviteter
  • Som nyanställd får du ett introduktionsprogram som ger dig bra förutsättningar att komma in i jobbet, i det ingår en dag för nyanställda i Stockholm

Om rekryteringsprocessen

Har du läst ända hit? Kul! Vi kommer att gå igenom ansökningarna och påbörja urvalet tidigast 8 januari.

I vår rekrytering använder vi oss av tester, intervjuer, referenstagning och bakgrundskontroll.

Har du frågor om tjänsten, kontakta gärna rekryterande chef Kåre Fredriksson, på telefon 072-562 28 42 eller via mejl kare.fredriksson@rikshem.se

Om Rikshem

Rikshem är ett privat fastighetsbolag som kombinerar affärsmässighet med samhällsengagemang. Vi är ett av Sveriges största privata fastighetsbolag som äger och förvaltar samhällsfastigheter och cirka 30 000 lägenheter.

Vi kommer trivas ihop om du delar våra värderingar, prioriteringar och utvecklingsmål. På Rikshem arbetar vi utifrån ”Ett Rikshem” och värdeorden Engagerade, Närvarande, Ansvarstagande, ENA. Vi som jobbar här har olika kompetenser och erfarenheter, och vi arbetar fokuserat på att göra vardagen enklare för våra kunder. Hos oss finns stora möjligheter till personlig utveckling för dig som har drivkraft och engagemang.

Tack för din ansökan! Ansökan misslyckades, vänligen försök igen Ansök snabbt och enkelt

Var god ange ditt förnamn.
Var god ange ditt efternamn.
Var god ange en giltig e-post.
Var god ange ditt telefonnummer.
Släpp din bild här eller klicka
Var god ange ett svar.
010
Var god ange ett svar.
Var god ange ett svar.
Var god ange ett svar.
Klicka här för att ladda upp dokumenten
Var god bifoga minst ett (max fem) dokument (ex CV, brev, betyg)
      Filerna får inte överstiga 50 MB
      Skicka dokumenten i PDF- eller Word-format.
      Vänligen bekräfta att du läst vår policy.

       

      5 %