IT- och Digitaliseringschef till stort fastighetsbolag

Stockholm
Ansök senast: 2023-01-31

Rikshem är ett av Sveriges största privata fastighetsbolag. Med över 30 000 lägenheter och samhällsfastigheter på utvalda orter över hela Sverige arbetar vi för att erbjuda bra boenden och trygga miljöer för våra kunder att leva och verka i. Vi tar nu nästa steg i vår utveckling med bland annat fokus på hållbarhet, digitalisering och kundmötet. Nu erbjuder vi dig möjlighet att vara med på en spännande resa och göra skillnad på riktigt hos ett fastighetsbolag som kombinerar affärsmässighet med samhällsengagemang.

Är du en erfaren IT-ledare med förmåga att driva förändring genom digitalisering? Då är det här en spännande utmaning för dig!


Rikshem är ett av Sveriges största privata fastighetsföretag med ett omfattande fastighetsbestånd över hela Sverige. Utveckling av digitala tjänster och smarta fastigheter står högt på agendan i fastighetsbranschen och även för Rikshem.

Till vår IT- och Digitaliseringsenhet söker vi därför en erfaren och inspirerande ledare med förmåga att leda och driva It- och digitaliseringsarbetet inom Rikshem. Tjänsten innebär stora möjligheter att påverka och förändra. Potentialen genom digitalisering är stor i en annars ganska omogen bransch. På Rikshem driver vi redan nu flera spännande initiativ bl a – Ett Uppkopplat bestånd - vilket möjliggör fastighetsautomation och nya värdeskapande tjänster. Digitaliseringen bidrar också till en enklare vardag och ett attraktivare erbjudande för våra kunder och medarbetare.

Förutom att samordna den digitala utvecklingen inom Rikshem innebär rollen fullt ansvar för IT-miljön på företaget. Till din hjälp har du ett kompetent team av medarbetare som du coachar och leder i det dagliga arbetet och mot uppsatta mål.

I rollen ingår även:

  • Ansvar för drift och förvaltning av IT-funktionen samt att analysera kommande behov.
  • Säkerställa en stabil drift för bolagets IT-funktion och tjänster.
  • Vara en erfaren beställare och kravställare gällande IT-driften som är outsourcad.
  • Ansvar för flertalet omfattande digitaliserings- och utvecklingsinitiativ samt som ledare stötta team för framdrift i utvecklingsprojekt.
  • Personalansvar för ca 10 medarbetare samt ett antal konsulter.
  • Projektägare för ett antal utvecklingsprojekt.
  • Ansvar för budgeten för all IT.
  • Ansvar för informationssäkerheten på företaget.

Tjänsten är placerad på vårt huvudkontor på Klara Södra Kyrkogata 1 i Stockholm. Du rapporterar till chefen för Verksamhetsutveckling.

Om dig!

För att vara framgångsrik i rollen krävs att du är en erfaren IT-chef och/eller Digitaliseringsledare med god vana av implementering och digitalisering. Som ledare är du kommunikativ med förmåga att bygga goda relationer och har lätt för att sätta dig in i verksamhetens behov och se möjligheter. Du är en genomförare som pragmatiskt driver våra digitaliserings- och utvecklingsinitiativ framåt.

Vi förväntar oss att du är van att översätta övergripande verksamhetsstrategier till IT-arkitektur och bedöma vilka IT-förmågor mm som krävs för att leverera mot uppsatta mål. Erfarenhet av personalansvar samt leverantörsstyrning och IT-upphandling är ett krav.

Ditt ledarskap bygger på engagemang och inspiration. Du är inlyssnande, diplomatisk och har ett coachande förhållningssätt.

Vi räknar med att du har högskoleutbildning inom för tjänsten relevant ämnesområde samt att du behärskar svenska och engelska väl i både tal och skrift. Erfarenhet från fastighetsbranschen är meriterande.

Varför Rikshem?

På Rikshem arbetar vi utifrån värdeorden ENA - Engagerande, Närvarande, Ansvarstagande. Hos oss finns stora möjligheter att få utvecklas och utveckla för dig som har drivkraft och engagemang. Vi erbjuder en trygg arbetsgivare med fortsatta expansionsplaner och höga ambitioner. Bland annat med fokus på ökad hållbarhet, digitalisering och långsiktig kundnöjdhet. Trots att vi är ett stort företag, är Rikshem fortfarande så pass litet att du som anställd har stora möjligheter att påverka och göra skillnad. Läs mer på www.rikshem.se.

Vill du vara med på en spännande resa tillsammans med oss? 

Då rekommenderar vi att skicka in ditt CV så snart som möjligt då urval sker löpande. Har du frågor runt rekryteringsprocessen eller tjänsten så är du varmt välkommen att kontakta rekryteringskonsult Anki Snis på Experis, anki.snis@se.experis.com, 0703-775969. Varmt välkommen med din ansökan!

Tack för din ansökan! Ansökan misslyckades, vänligen försök igen Ansök snabbt och enkelt

Var god ange ditt förnamn.
Var god ange ditt efternamn.
Var god ange en giltig e-post.
Var god ange ditt telefonnummer.
Släpp din bild här eller klicka
Var god ange ett svar.
Var god ange ett svar.
Klicka här för att ladda upp dokumenten
Var god bifoga minst ett (max fem) dokument (ex CV, brev, betyg)
      Filerna får inte överstiga 50 MB
      Skicka dokumenten i PDF- eller Word-format.
      Vänligen bekräfta att du läst vår policy.

       

      5 %